Een incassobureau inschakelen is voor veel ondernemers een grote stap. Wat moet je klant daar wel niet van denken? Maar als diezelfde klant zijn facturen niet betaald moet je ook om jezelf gaan denken. Als er na meerdere herinneringen maanden later nog steeds geen geld op je rekening staat, wat doe je dan?!
Stel je hebt na enkele stukgelopen offertes eindelijk een klant binnen weten te slepen voor een opdracht waar je flink mee aan de slag kon. De klus ging fantastisch en je hebt geweldig werk afgeleverd. Alles gaat volgens het boekje tot de allerlaatste stap in het proces. De klant is tevreden en dus stuur je de factuur. Maar vervolgens wordt deze niet voldaan. Ook niet na enkele herinneringen.
Bijna elke ondernemer krijgt te maken met langdurig openstaande facturen
Deze situatie heet het debiteurenrisico en alhoewel het een proces is waar vrijwel geen enkele starter rekening mee houdt, krijgt bijna elke ondernemer er regelmatig mee te maken. Het debiteurenbeheer is een belangrijk onderdeel tijdens het boekhouden want het debiteurenrisico kun je zelf vooraf actief beheren en beperken. Uiteindelijk is het inschakelen van een incassobureau meestal de enige keuze. Tenminste, als je vooraf je zaken goed geregeld hebt.
Als jij facturen niet of laat verstuurt, of zelf geen herinneren verstuurt, dan heeft een incassotraject geen enkele zin. De eerste stap is dus het opzetten van een goede administratie, of het aanschaffen van een goed boekhoudprogramma. Zodra je niet-betalende klanten correct opvolgt en informeert, en de betaling blijft dan alsnog uit, kun je de vordering laten afhandelen door een incassobureau Rotterdam.